Deelnemende organisaties 2020

Deze organisaties hebben een bedrijfsprofiel ingevuld en/of vertellen kort iets over hun opdracht(en). De pagina wordt zo snel mogelijk aangevuld. Organisaties kunnen dus ontbreken.

Authentalent

 ‘Als je passie en talent samenwerken dan maak je een meesterwerk.’

 Ik ben 18 jaar werkzaam geweest in het onderwijs en sinds anderhalf jaar ben ik zzper. 

 

Opdracht:

Een tent biedt bescherming, is flexibel en eenvoudig verplaatsbaar. Je kunt nog van binnen naar buiten en andersom. De stokken zorgen voor kaders, verbinding en stevigheid. De haringen verankeren. Wil je ook eens onderzoeken hoe jouw tent eruit ziet? Of hoe je jouw tent steviger maakt van binnen en buiten? Hoe stevig is jouw organisatie?

 

Er zijn verschillende mogelijkheden voor de opdracht. Het is mogelijk om lesmateriaal te ontwerpen voor mijn trainingen. Een andere mogelijkheid is om mijn tent verder te ontwikkelen of een brochure voor mijn training te maken. Andere ideeën zijn ook welkom. Ik ben op zoek naar ideeën met digitale middelen waar ik zelf nog geen weet van heb. Graag nodig ik jullie uit om op 31 januari het gesprek aan te gaan.

 

Werelden: Lifestyle & Design, Market & Money


Fontys Lerarenopleiding Tilburg

De lerarenopleiding Science&Technology leidt op om leraren te worden in de onderbouw van de bèta vakken, met een specialisatie op maken en ontwerpen. De opleiding leidt op voor meerdere bevoegdheden, onder andere tot docent O&O in de onderbouw. De opleiding wordt nauwelijks gevonden door voltijdstudenten. Maar er wel een groot lerarentekort. Scholen vinden ontwerpen en technische vaardigheden ook steeds belangrijker. Er moeten dus meer havo en vwo-leerlingen geïnteresseerd worden in deze opleiding. De opdracht is om de opleiding onder de aandacht te brengen bij technasiumleerlingen. Het is een technische lerarenopleiding, dus dat moet centraal komen te staan. Tevens willen we talent de kans bieden om de opleiding Science&Technology versneld te kunnen afronden, door inzet van deze meesterproef binnen de opleiding.

Tijdens het vak O&O lopen leerlingen voor iedere nieuwe opdracht het ontwerpproces door. Een effectieve begeleiding op het ontwerpproces vergroot de kwaliteit van het geleverde eindproduct. Het begeleiden van groepen in het ontwerpen is lastig, omdat het moeilijk is om zichtbaar te maken in welke fase van het ontwerpproces een groep zich bevindt.  Door dat zichtbaarder te maken voor de O&O-docent, kan de docent de interventies in het ontwerpproces effectiever inzetten.

 

De opdracht is een werkend systeem te ontwikkelen dat in de klas bruikbaar is voor een docent om te kunnen monitoren in welke fase van het ontwerpproces een groep aan het werk is. Het systeem moet ook ruimte bieden voor interactie tussen de groep en de docent.

Het systeem moet passen bij de ontwerpdidactiek die op een groot aantal scholen wordt gebruikt. Hier is vooronderzoek en een theoretische onderbouwing voor nodig.

 

Werelden: Lifestyle & Design, Market & Money


Fontys Engineering

Aanwezig zijn we vanuit Fontys Hogeschool Engineering met:

- Automotive

- Elektrotechniek

- Mechatronica

- Werktuigbouwkunde

Onze opleiding Elektrotechniek heeft de volgende onderzoeksopdracht:

Casus bekendheid engineering opleidingen: Elektrotechniek en werktuigbouwkunde.

 

Hoe komt een komend student in aanraking met elektrotechniek, werktuigbouwkunde, mechatronica, automotive of toegepaste wiskunde en wat zijn aantrekkelijke zoektermen/ kanalen voor hen om zich te oriënteren?

 

Veel aankomend studenten kennen de namen van de studierichtingen: Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde, Mechatronica, Automotive en toegepaste wiskunde, maar de inhoud is bij hen onbekend. Bijna allemaal vakgebieden die niet aangeboden worden op de middelbare school. Het spreekwoord zegt “onbekend maakt onbemind.” Geldt dit ook voor deze opleidingen?

Als een aankomend student dan toch besluit dat hij de opleiding werktuigbouwkunde of elektrotechniek mogelijk interessant vindt hoe gaat hij/ zij dan op zoek naar meer informatie? Welke kanalen (ouders, decaan, voorlichting, open dagen, YouTube, websites, Facebook, Snapchat) gebruikt hij/zij hier allemaal voor en welke zoektermen zou hij/zij daarvoor gebruiken. Vind je op die manier ook aantrekkelijke informatie over deze opleidingen?

Binnen Elektrotechniek willen we aansluiten bij de interesses van de studenten; daarom willen we kiezen voor 3 specifieke thema’s waar je elektrotechniek zou kunnen toepassen: Health, Sustainablity en Entertainment. Zijn dit ook thema’s die aankomend studenten met interesse in elektrotechniek aanspreken? Kun je ontdekken welke thema’s het meest aanspreken bij jongens/ meisjes van een bepaalde leeftijd?

Kortom we vragen aan jullie advies hoe we deze opleidingen onder de aandacht kunnen brengen bij aankomend studenten door een aantrekkelijk en goed beeld te geven van deze opleidingen op de plaatsen waar jullie dat verwachten.

 

Werelden: Science & Exploration, Market & Money


Lenze

Automatiseren en Digitaliseren in machinebouw 

Lenze is een toonaangevend automatiseringsbedrijf voor de machinebouwindustrie en specialist in het automatiseren van beweging (motion control). Als systeemleverancier werkt Lenze voor en met haar klanten aan hoogwaardige mechatronische producten en pakketten, krachtige systemen bestaande uit hard- en software voor machineautomatisering, alsmede digitaliseringsdiensten op het gebied van bijvoorbeeld big data management, Cloud of mobiele oplossingen en software voor het Internet of Things (IoT).  

Lenze heeft wereldwijd zo’n 4000 medewerkers in dienst en is vertegenwoordigd in meer dan 60 landen. Het hoofdkantoor EMEA West in Den Bosch is verantwoordelijk voor de regio Benelux en UK. 

Lenze is voor aankomend talent een aantrekkelijk leerbedrijf op gebied van internationale ontwikkeling, inzicht in de machinebouw supply chain, organisatie, innovatie en verschillende technologie. Als innovatieve producent voor de machinebouw hebben we dagelijks te maken met veranderende behoeften, gedrag en uitdagingen in de markt. Wij dagen graag studenten uit met creatieve oplossingen en inzichten te komen.

Onze opdracht gaat over een fruit sorteer- en verpakkingsmachine.
Je gaat een nieuwe machine ontwerpen waarbij fruit met de mooiste kant naar boven wordt gelegd in een krat.  Je houdt rekening met gegevens en eisen.
Zo mag het fruit niet beschadigd worden tijdens de verwerking en houdt je rekening met de aanvoer, productiesnelheid en kwaliteitscontrole. Onze applicatie engineers begeleiden en adviseren je graag tijdens dit proces.

Ga je deze opdracht aan, meld je dan aan bij één van onze mensen op de Technasium Netwerkdag op 31 januari 2020. 

 

Werelden: Lifestyle & Design, Science & Exploration

 


Oably 

Voor een project waarbij wetenschap, psychologie en filosofie samen komen, zijn we op zoek naar een betrokken groep leerlingen die een zinvolle bijdrage wil leveren.

Het project waar het om gaat is een app in ontwikkeling welke mensen in staat stelt om zichzelf beter te leren kennen; de eerste en volgens ons belangrijkste stap richting een gelukkig leven. We werken met verschillende modules, waaronder bijvoorbeeld een persoonlijkheidstest en een gevoelensdagboek.

Waar we naar op zoek zijn is een groep leerlingen die een bijdrage kan leveren aan het project door een rol te krijgen in het bedenken en ontwikkelen van een nieuwe module.

Geïnteresseerd? Kom langs bij onze stand en laten we elkaar ontmoeten.

 

Werelden: Mens & Medisch, Lifestyle & Design


SensUs

Met het SensUs Highschools project leer en ontdek je de werking van biosensoren met je eigen onderzoeksproject. Je gaat jezelf uitdagen met het bedenken van een nieuwe technologische ontwikkeling voor de toekomst van de zorg. Je biosensorplan zal als doel hebben om de diagnostitiek en behandeling van epilepsiepatiënten te verbeteren. Uiteindelijk gaan jullie je eigen project presenteren op het internationale SensUs evenement in Eindhoven, in een competitiedag met andere middelbare scholen. 

Werelden: Mens & Medisch, Voeding & Vitaliteit


Vanderlande

Vanderlande is wereldmarktleider in efficiënte logistieke procesautomatisering op luchthavens en voor pakketdiensten. De onderneming is tevens toonaangevende leverancier van deze procesautomatisering voor distributiecentra.

 

Wereldwijd worden er op luchthavens per jaar maar liefst 3.7 miljard stuks bagage via Vanderlande systemen afgehandeld, oftewel 10.1 miljoen per dag. Deze systemen zijn op 600 verschillende luchthavens actief en op 13 van de top-20 in de wereld. Daarnaast sorteren de systemen van Vanderlande wereldwijd meer dan 39 miljoen pakketten per dag voor verschillende klanten waaronder de meest toonaangevende sorteercentra voor pakketdiensten. 

 

Opdracht 1: Ontwerp een nieuwe sorteerunit die pakketjes snel, foutloos en zonder ze te beschadigen sorteert. Dit dient zo energieneutraal mogelijk te gebeuren.

 

Opdracht 2: Ontwerp een nieuwe toepassing voor de AGV zo dat deze kan worden toegepast bij distributie centra zodat deze de producten snel, foutloos en zonder ze te beschadigen kan transporteren en sorteren. Dit dient zo energieneutraal mogelijk te gebeuren.

 

Werelden: Science & Exploration, Mobiliteit & Ruimte