Mark Wassenaar
"Ik vind het zeer belangrijk om de jeugd met techniek en de medische wereld in contact te brengen. Leerlingen die in de derde klas van het voortgezet onderwijs zitten, moeten belangrijke beslissingen nemen over welke kant ze op zouden willen gaan met hun studie. Hoe leuk is het dan niet voor mij, om over mijn eigen vakgebied iets aan hen te vertellen. Toen ik zo oud was, had ik nooit kunnen weten waar ik nu werk. De toekomst is dus ook moeilijk te plannen, maar je kunt wel een hele goede basis leggen om verder op te kunnen bouwen. Dat is precies hetgeen dat ik gedurende dit project duidelijk heb willen maken en dat mijn leerlingen gedaan hebben. Ik vind het Technasium hier dus een heel mooi voorbeeld van.
Ik vond het erg leuk om een Technasiumproject te mogen begeleiden. Wat wel lastig is, is het feit dat het onderwerp (iXR binnen Imaging Systems van Philips Healthcare) heel specifiek is. Aan de ene kant is het goed om een onderwerp te hebben met een duidelijke afbakening, maar aan de andere kant het is ook zeer lastig om een groepje leerlingen in korte tijd precies uit te leggen waar onze systemen voor gebruikt worden en hoe de procedures medisch gezien verlopen. Dat vergt ook van hen veel energie om zich daar in te verdiepen. Het voordeel ervan is dan natuurlijk weer dat ze precies weten waar het in onze “business” om draait.
Wat goed was, was dat we met het groepje op een gegeven moment een bi-weekly meeting ingeschoten hebben. Toen hadden we een vast contactmoment en konden wij elke keer checken waar de leerlingen in het project stonden en wat de vorderingen waren. Dit zou ik toch willen voortzetten. Ik moet wel erbij zeggen dat ik de tijdsduur die de leerlingen voor de opdracht hadden, zeer kort vond. Als dit een gegeven is, dan is het advies om echt gelijk met een bedrijf in zee te gaan en direct te gaan beginnen met de opdracht, want de tijd is kort! Daar weten ze alles van!
Ik kan natuurlijk niet bepalen in hoevere een school kan supporten, maar we waren toch wel een paar keer verbaasd over wat leerlingen allemaal zelf moesten doen. Zowel de software leren bedienen als wel het zelf aanleveren van de benodige materialen. Ik zou toch graag zien dat hier een meer coördinerende taak voor school zou liggen.
Dan nog een algemene opmerking over het Technasium. Als bedrijf moet je niet het doel van het Technasium uit het oog verliezen. Bedrijven kunnen gebruik maken van jullie werk, maar het hoofddoel moet zijn om leerlingen voor te bereiden op hun toekomst en hen in aanraking te laten komen met het echte bedrijfsleven en hoe het er daar aan toe gaat. Het eventueel verder gaan met het resultaat van een opdracht zou een mooi resultaat zijn, maar niet het hoofddoel!"
De Technasiumleerlingen die aan deze opdracht werkten
"We hebben op de netwerkdag met verschillende bedrijven gesproken. Ons sprak de opdracht van Philips het meeste aan, wat aan het einde ook wederzijds bleek te zijn. De opdracht die ze hadden, was het bouwen van een app als handleiding voor Allura Xper FD20, die ook gebruikt kon worden voor de verkoop. Philips had ons een enorme lijst met eisen voor ons. Omdat we maar zo’n 6 weken hadden om de opdracht uit te voeren, hebben we in overleg met Philips een aantal eisen weggehaald. Philips had als bedoeling met deze opdracht, dat er een app voor de iPad zou komen. We hadden ook de keuze gehad om over te stappen op Android. Omdat geen van ons een Android tablet had en omdat we het leuker vonden hebben we toch een app ontwikkeld voor de iPad. Om deze app te maken hadden we een Mac nodig met Xcode, het programma van Apple om apps te ontwikkelen. Dit programma gebruikt objective-C als programmeertaal, die hebben we dus moeten leren. Bij de presentatie was Philips heel enthousiast, dit is ook de reden dat we een 9 hebben gekregen. Wat ook leuk was, was dat Philips echt iets met ons resultaat wilde gaan doen, hierdoor is O&O in de bovenbouw veel leuker."